Інститут
Наш досвід
Про нас пишуть/говорять
Консалтинг
ОСББ
Публічно-приватне партнерство
Тренінги та семінари
Послуги з підбору персоналу
Вакансії
Закупівля послуг
Стара версія сайту

[1022595]

Association of Ukrainian Cities - all-Ukrainian union of local self-government bodies - unites about 400 towns and cities.
Інформаційний портал ТЕПЛИЙ ДІМ - TEPLYDIM Information Portal
Міжгалузева асоціація Укртеплокомуненерго

AEA

Реформа міського теплозабезпечення

Оцінювання шкіл-учасників Проекту "Енергоефективні школи" у м. Києві

 

 Ліцей №21 податкової та рекламної справи  Гімназія №290  Середня ЗОШ №270  Середня ЗОШ №201  Середня ЗОШ №170  Середня ЗОШ №134  Ліцей міжнародних відносин №51
Середня ЗОШ №242 Спеціалізована школа №96 Спеціалізована школа №53 Гімназія №178

 

В ході реалізації І етапу Проекту ДТЕК "Енергоефективні школи" конкурсна комісія оцінювала пілотні навчальні заклади за низкою критеріїв, що визначали результативність їхньої участі у чотирьох основних заходах Проекту: 1) організація та проведення урочистого запуску Проекту; 2) проведення занять та інших заходів навчально-виховного процесу з питань енергозбереження; 3) організація та проведення конкурсу між пілотними навчальними закладами на зменшення споживання електроенергії; 4) організація та проведення міжшкільного конкурсу проектних пропозицій з підвищення енергоефективності шкільних приміщень. 

 

УРОЧИСТІ ЗАПУСКИ ПРОЕКТУ

Урочисті запуски Проекту ДТЕК "Енергоефективні школи" відбулися у період із 30 січня по 6 лютого 2013 р. Головна мета запусків – поінформувати учнів, батьків, педагогічні колективи та персонал навчальних закладів щодо Проекту "Енергоефективні школи", привернути їх увагу до проблеми енергозбереження та залучити до активної участі у Проекті. Незважаючи на стислі терміни підготовки заходів (близько двох тижнів), усі пілотні школи провели урочисті запуски на дуже високому рівні. Вимоги до проведення запусків та критерії оцінювання буди надані пілотним ЗНЗ заздалегідь. Під час запусків у школах були присутні представники конкурсної комісії Проекту від компанії ДТЕК, Департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА та ВБО "Інститут місцевого розвитку".

Під час запусків використовувалися різноманітні форми: інсценізації, пісні, вірші, танці тощо. Демонструвалися мультимедійні презентації, відеоролики, мультфільми тощо. Хоча запуск у кожній школі мав свою родзинку, неможливо не відмітити спільне для всіх без виключення закладів – неперевершений артистизм учасників, від наймолодших – першокласників до майже випускників, учнів 11 класів. Крім того, слід відмітити знахідки шкіл, що стосувалися організації зустрічі гостей, оформлення приміщень тощо. Тематичне оформлення переважної більшості шкіл стіннівками, плакатами, малюнками, поробками сприяло акцентуванню уваги на проблемах енергозбереження та раціонального використання ресурсів, тісному зв’язку між надмірним енергоспоживанням та екологічними викликами сьогодення.

 

ЗАНЯТТЯ ТА ІНШІ ЗАХОДИ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ З ПИТАНЬ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ

Під час реалізації Проекту "Енергоефективні школи" у пілотних ЗНЗ проводились заняття та інші заходи навчально-виховного процесу з питань енергозбереження. Тривалість занять становила 1 семестр (10 тем розглядалися упродовж 17 уроків). Мета занять та інших заходів навчально-виховного процесу з питань енергозбереження − виховання в учнів енергетично та екологічно грамотної поведінки та стилю життя, актуалізація проблеми раціонального використання енергетичних та інших ресурсів, залучення учнів до дій, спрямованих на зниження споживання ресурсів.

Методичним забезпеченням упровадження навчально-виховного процесу з питань енергозбереження став навчально-методичний комплект у складі робочої програми факультативного курсу "Основи теплопостачання та теплозбереження", посібника для учнів 6-8 класів "Про теплопостачання та теплозбереження для майбутнього споживача" та посібника для вчителя однойменної назви. Навчально-методичний комплект схвалено Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах (протокол №3 засідання комісії Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 1 червня 2010 р.). Матеріально-технічним забезпеченням навчально-виховного процесу з питань енергозбереження є набори приладів для проведення теплового аудиту приміщень школи (пірометр, мультіметр, термометри, рулетка. пісковий годинник, компас тощо).

Проведення занять та інших заходів навчально-виховного процесу з питань енергозбереження залучає до питань енергозбереження та раціонального використання енергоресурсів не лише школярів, але й їхніх батьків, знайомих, сусідів, представників влади, жителів міста. Дорослі родичі, члени сімей, сусіди залучаються до вимірювань енергоспоживання у будинку, в обговорення результатів, у пошуки шляхів економії тепла і гарячої води. Діти діляться з дорослими знаннями, отриманими завдяки участі у Проекті, – як зберегти тепло в квартирі, як краще утеплювати вікна і двері, як економити воду під час миття тощо. А дорослі починають замислюватися над проблемами, які раніше не здавалися їм важливими та поступово змінюють свої звички ресурсоспоживання на енергоощадні.

Особливими заняттями для учнів пілотних класів стали уроки з термосканування шкільної будівлі та з енергетичного аудиту приміщень школи. Цей урок полягав у практичному ознайомленні з обладнанням, що використовується для вимірювань під час проведення енергетичного аудиту, розгляді доступних технологій, які могли б бути використані для підвищення ефективності використання енергетичних ресурсів, а також визначенні найбільш пріоритетних проектів з енергозбереження для кожної конкретної будівлі. Уроки з енергоаудиту шкільних приміщень проведені у кожному пілотному ЗНЗ. Кількість приміщень, які досліджувалися учнями, складала від 4 до 45 одиниць. Аудиту, в першу чергу, підлягали місця загального користування (актовий зал, спортивний зал, вестибюль, бібліотека, їдальня, медичний кабінет тощо).

За результатами проведення занять та інших заходів навчально-виховного процесу з питань енергозбереження 1 місце (100 балів) посіла школа №242; 2 місце (99 балів) – гімназія №178, 3 місце (95 балів) – школа №134; 4 місце (92 бали) – ліцей №51; 5 місце (91 бал) - школа №201; 6 місце (89 балів) – школа №53; 7 місце (85 балів) – школа №96; 8 місце (83 бали) – гімназія №290; 9 місце (68 балів) – школа №170; 10 місце (66 балів) - ліцей № 21; 11 місце (58 балів) – школа №270.

 

КОНКУРС НА ЗМЕНШЕННЯ СПОЖИВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ

З 15 лютого по 15 квітня 2013 року у школах-учасниках Проекту "Енергоефективні школи" проходив конкурс на зменшення споживання електричної енергії. Мета конкурсу полягала у  залученні учнів, вчителів та батьків до практичних кроків з раціонального використання електричної енергії у школі та вдома, шляхом зміни звичок, виховання енергоощадливої свідомості юних користувачів. Для забезпечення однакових умов проведення конкурсу школи-учасники надали інформацію про основне електроспоживальне обладнання та споживачів, що розміщені на їх площі. За результатами аналізу системи обліку та використання електричної енергії споживачами шкіл до подальшої участі у конкурсі допущено лічильники, що ведуть облік освітлення та шкільного обладнання. Електроспоживання за лічильниками, що обліковують басейни, їдальні, орендні організації, не враховується при проведенні порівняння шкіл. Поточну інформацію щодо показів електролічильників було розміщено на сайті Інституту місцевого розвитку за мірою надходження. Детально про конкурс...

Для забезпечення прозорості та об’єктивності конкурсу під час його проведення здійснено аналіз інформації щодо споживачів електричної енергії у школах та відповідної системи обліку. Це дозволило вилучити з конкурсу електролічильники, що обліковують басейни, їдальні та інші нетипові об’єкти, оскільки не всі школи мають зазначених споживачів, а їх частка у загальному електроспоживанні може бути значною.

З метою приведення пілотних ЗНЗ до максимально можливих однакових умов під час конкурсу враховувалися години роботи шкіл, тобто питомі показники споживання електроенергії приймалися у розрахунку на 1 учня та на 1 годину роботи ЗНЗ.
Упродовж двох місяців пілотні ЗНЗ впроваджували організаційно-технічні заходи, які могли б сприяти зменшенню електроспоживання та проводили інформаційно-роз’яснювальну роботу із учнями. вчителями та персоналом щодо необхідності економії та раціонального використання електроенергії, зокрема вимикати світло, слідкувати за споживанням електроенергії шкільним обладнанням тощо.

За результатами конкурсу 1 місце посіли школи №201 та №242 (55,3 бали) 2 місце – школа №134 (52,7 балів); 3 місце – гімназія №178 (52,0 бали); 4 місце – школа №53 (50,7 балів); 5 місце – ліцей №51 (50,0 балів); 6 місце – гімназія №290 (43,3 бали); 7 місце – школа №96 (38,7 балів); 8 місце – школа №270 (36,7 балів); 9 місце – ліцей №21 (35,3 балів); 10 місце – школа №170 (28,7 балів).

В цілому за показниками електролічильників, що брали участь у конкурсі, пілотні ЗНЗ зменшили споживання електроенергії за період конкурсу порівняно з базовим на 24252 кВт•год (на 23%), що відображено на рис. 4.3. Грошова економія при цьому склала 28 881 грн.

 

КОНКУРС ПРОЕКТНИХ ПРОПОЗИЦІЙ З ПІДВИЩЕННЯ ЕНЕРГОФЕКТИВНОСТІ ТА/АБО ПОКРАЩЕННЯ ТЕПЛОВОГО КОМФОРТУ ШКІЛЬНИХ ПРИМІЩЕНЬ

Одним із найважливіших заходів Проекту "Енергоефективні школи" був конкурс проектних пропозицій з підвищення енергоефективності та/або покращення теплового комфорту шкільних приміщень. Приміщення, для яких потрібно було розробляти проектні пропозиції з підвищення енергоефективності та/або теплового комфорту, обирались за результатами енергоаудиту, які мали бути викладеними в узагальненому звіті про енергоаудит.

Пакет проектної пропозиції, що надавався кожною школою-учасником на розгляд конкурсної комісії, складався з таких документів:

  • узагальнений звіт про проведення теплового аудиту приміщень школи з відповідними висновками та обґрунтуванням вибору приміщення для розробки заходів із підвищення енергоефективності та/або теплового комфорту приміщення;
  • проектна пропозиція з підвищення енергоефективності та/або покращення теплового комфорту приміщення, що містила розділи: опис проблеми, у тому числі обґрунтування її актуальності; мета (цілі) проекту; суть рішення; запропоновані методи та інструменти реалізації; результат (як упровадження проектної пропозиції вплине на зменшення енергоспоживання та/або покращення теплового комфорту у приміщенні); орієнтовна вартісна оцінка й економічна та/або соціальна доцільність запропонованого проекту.

28 травня 2013 р. у перший день заключної конференції за Проектом "Енергоефективні школи" представники пілотних шкіл захищали перед конкурсною комісією розроблені за результатами теплового аудиту проектні пропозиції з підвищення енергоефективності та/або теплового комфорту найбільш проблемних приміщень школи. Результати конкурсу проектних пропозицій підводились після закінчення першого дня конференції. Оцінці експертів підлягали як сама проектна пропозиція (актуальність, грамотність запропонованих технічних рішень, реалістичність, обґрунтованість висновків та рекомендацій тощо), так і якість усної презентації (знання матеріалу, оригінальність та творчий підхід, дотримання часових рамок тощо). Максимальна оцінка складала 95 балів.

Кращими виявилися проектні пропозиції гімназії №178 – 1 місце (83,3 бали), школи №96 - 2 місце (76,5 бали), школи №201 – 3 місце (76,3 бали), ліцею №21 – 4 місце (73,5 бали), школи №242 – 5 місце (71,7 бали) та ліцею №51 – 6 місце (71,3 бали). 7 місце ( 65,8 балів) посіла школа №53; 8 місце (65,0 балів) – школа №170; 9 місце (61,8 балів) – школа №134 та гімназія №290; 10 місце (57,5 балів) – школа №270.

Повернутись догори